Social, ideell, marknadsföring

Ideell marknadsföring används för att sprida information om ideella projekt som till exempel när broar ska byggas mellan olika grupperingar så använde vi oss av information från www.voluntarius.com.

Det är sex frågor som man bör ha klart för sig i de flesta projekt. Befinner vi oss inom företagsvärlden och pratar om när en affärsidé (Normann) eller när en marknadsplan ska tas fram, oavsett om det gäller ett kommersiellt eller ideellt projekt så kan man också utgå från dessa frågor: Vad, Vem, Varför, Hur, Var och När. Frågan vad som normalt fokuserar på en produkt (vara eller tjänst) är i stället vid ideella projekt vilka värderingar som vi vill ändra. Frågan varför ska i kommersiella sammanhang beskriva vilka behov som vi vill tillfredsställa. Här vill vi med varför förklara varför värderingar ska ändras, vilka är vårt bakomliggande syfte och mål? Frågan hur kan delas upp i hur ska vi organisera oss, och hur ska företaget hävda sig mot, eller (i vårt fall) ta hjälp av, andra (ideella) organisationer som gör samma (eller nästan samma) sak? I vårt projekt, bygga broar, ska kontakt tas med en ideell organisation som kan hjälpa oss att få projektet långvarigt (så det varar i 30-40 år, eller längre). Frågan när något ska ske, kan anses ingå i frågan hur ska projektet genomföras.

Nedan har dessa frågor integrerats med Kotlers marknadsföringsmix, det vill säga Kotlers fyra eller sju P. Som ni ser ”faller” det annars så viktiga priset bort eftersom vi här arbetar med ett ideellt projekt:

Generella frågor för Affärsidé och marknadsplan

Generella frågor för Affärsidé och marknadsplan

Som ni ser ovan så står ambassadörer fel, eftersom dessa aktörer ska hjälpa oss att påverka vår målgrupp så att vi når vårt syfte, mål.

Senare på kvällen var det pedagogisk pub i Lund.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s