Avstämning med VFU-läraren

Idag hade jag träff med min VFU-lärare Maria på högskolan i Malmö. Vi tittade på vad min handledare på TB School skrivit och vi pratade om mina erfarenhet från 4 veckors praktik. Har förmånen att möta två ekonomilärare med lite olika lärstil under min praktik. I denna blogg kan man se den undervisning som jag hållit, samt tanker kring flippat och formativ bedömning.

Jag nämnde att jag använt mig av mini white-board. Maria nämnde då en metod att eleverna via mobilen kan svara på frågor med hjälp av appen Mentometer eller Socrative. Har testat Socrative funkade bra! (lärare loggar in här: http://t.socrative.com elever här: http://m.socrative.com , väljer rum 6069876):

Socrative

Socrative

Vi pratade om när ämnet didaktik kommer in i kursen (Didaktik som ämne i lärarutbildning berör vad läraren skall tänka på vid undervisning, dess mål och medel samt sambandet dem emellan). Fick senare från VFU ansvarige Pähr reda på att didaktik ryms inom:

”I KPU-kurs 2  Styrdokument, ämnesdidaktik och bedömning, 9hp – UV236C  indelas studenterna i grupper utifrån sitt undervisningsämne 1. Detta innebär exempelvis att studerande med undervisningsämne 1, Teknik ingår i gruppen som institutionen NMS – Natur, miljö och samhälle ansvarar för . Studerande med undervisningsämne 1 Företagsekonomi får under kursen sin undervisning på institutionen IS – Individ och samhälle då det finns lärarkompetens inom Företagsekonomi på den institutionen.”

Undrar dock  fortfarande om praktiska metoder som formativ bedömning, white-board och flippat kommer att diskuteras på ovanstående kurs.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s