Marknadsundersökning

Nedan något om marknadsundersökning som är en del i Ungt Företagande (presentation av mina lektioner).

Innan man gör en marknadsundersökning bör man noga fundera på 1) varför man ska göra en marknadsundersökning,  vilket är det problem som vi vill utreda; söker ni fakta?, söker ni förklaringar?, eller vill ni förutsäga något? I vårt fall kanske ni vill undersöka om andra kan se det behov som ni kan se. Ni vill kanske undersöka om er produkt (vara eller tjänst) verkligen fyller något behov på marknaden. 2) Därefter bör ni fundera på vem och hur många ni ska fråga. 3) Därefter hur undersökningen ska gå till, enkät eller personliga intervjuer? Hur ska frågorna formuleras. Hur ska frågorna testas? Hur ska svaret presenteras (rapport, OH bilder, diagram, demonstration, kollage eller paneldebatt). (Som ni ser så liknar frågorna, varför, vem och hur de frågor som ska besvaras i en affärsidé.  I en affärsidé ingår även vad (produkten, var (plats) och prisfilosofi).

Marknadsundersökning kan börja som en skrivbordsundersökning. Detta innebär att man försöker få tag på andrahandsinformation från undersökningar som redan gjorts. Ofta behöver man gå vidare med fältundersökningar (enkät , personliga intervjuer, med mera).
Innan man ”sätter ihop några frågor” bör man tänka igenom en fältundersökning. Mer om detta nedan. Först dock några ord om hur man kan göra en skrivbordsundersökning:

Marknadsundersokning_118_119

Eriksson, L., Hurtigh, H. & Sörensson, S. (2011, s 118-119). Take off: företagande i en ny tid. Företagsekonomi, 1 och 2. Malmö: Gleerup.

Om så behövs kan man gå vidare med fältundersökningar (enkät eller personliga intervjuer).
Innan man ”sätter ihop några frågor” bör man tänka igenom en fältundersökning i följande fem steg. 1) Vilket är det problem som man vill utreda?
2) Vem ska man fråga?
3) Hur ska man samla in den önskade informationen? (experiment, observation, frågeundersökning).

Marknadsundersokning_120_121

Eriksson, L., Hurtigh, H. & Sörensson, S. (2011, s 120-121). Take off: företagande i en ny tid. Företagsekonomi, 1 och 2. Malmö: Gleerup.

4) Om ni väljer frågeundersökning, ska det vara en enkät eller personliga intervjuer?
Planera frågorna noga, och testa frågorna innan, läs mer nedan:

Marknadsundersokning_122_123

Eriksson, L., Hurtigh, H. & Sörensson, S. (2011, s 122-123). Take off: företagande i en ny tid. Företagsekonomi, 1 och 2. Malmö: Gleerup.

Hur ska man sammanställa svaren och presentera dem?:

Marknadsundersokning_124_125

Eriksson, L., Hurtigh, H. & Sörensson, S. (2011, s 124-125). Take off: företagande i en ny tid. Företagsekonomi, 1 och 2. Malmö: Gleerup.

Marknadsundersökning: Vad är bra undervisning? (Svar)

Tillbaka till presentation av mina lektioner.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s