Lärande inom kursen Digitala medier

Kvällens föreläsning inom kursen Digitala medier och lärande var intressant. Vi gick igenom olika sätt att se på lärande. Lärande kan ses på olika sätt, som resultatet av lärprocesser, det som testas; psykiska processer, sociala processer och/eller kan anses vara lika med undervisning. Den sista, att lärande skulle vara lika med undervisning måste anses vara en mycket snäv definition. Man kan ha olika infallsvinkar på lärandet: psykologiska, biologiska  och/eller samhällsvetenskapliga. I samhällsvetenskapligt perspektiv så fokuseras rätt lätt på skolan, samtidigt är man inom detta perspektiv medveten om att det finns både formellt (skolan) och informellt lärande. Vidare uppmärksammas inom detta perspektiv att lärandet är livslångt, speciellt om man får ta del av situerat lärande eller om man har förmågan och viljan att greppa spontant lärande i vardagen. Lärandet försiggår inte bara i knoppen, utan även kroppen och dess muskler besitter någon form av lärande, vilket alla  vet som i tidig ålder lärt sig spela ett instrument eller tränat judo.

Mina dagboksanteckningar som visar min medieanvändning under 14 dagar håller på att ta form. Det kluriga är sedan att sätta in det som händer historisk kontext, dvs jämför med hur dagboken skulle sett ut för 20 år sedan, 50 år sedan resp 100 år sedan. För 100 år sedan slog radion igenom, för 50 år sedan slog teven igenom, för 20 år sedan började vi få internet (mycket bra källa som beskriver mediers utveckling).

Något som jag vill skriva mer är hur medievanor och teknikvanor flyter ihop för mig numera. När jag tittar efter information/ nyheter via olika verktyg så läser jag sällan hela artiklar utan jag lägger ofta över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability, Instapaper, kippt , Delicious, Diigo, Pinboard, Pinterest och Flipboard. Så samtidigt som jag läser artiklar så testar jag olika ”sparverktyg” för att se hur jag och olika verktyg (dator, surfplatta och mobil) fungerar tillsammans. Mer om detta när jag skriver om hur olika medievanor påverkar mitt lärande.

One thought on “Lärande inom kursen Digitala medier

Kommentera

