Kunskap, lärande och meningsskapande

Läser vidare i Selander & Kress (2010:32-33) om Kunskap, lärande och meningsskapande. Rubriken på sid 32 är: mot en begreppslig värld för lärande. Selander & Kress (2010:32) vill peka ut några ”centrala aspekter som kan tjäna som en ingång till ett designteoretiskt och multimodalt synsätt på lärande.” Vidare skriver de ”kunskap produceras för att artikulera och hantera olika slags dilemman och utmaningar och utgör en grund för våra val av handlingsalternativ.” En mycket spännande syn på kunskap! Jag vet inte om jag drar på stort när jag läser in mänsklighetens stora behov  av relevant kunskap för att hantera det dilemma och de utmaningar som mänskligheten just nu står inför, i deras förståelse av kunskap?! Vi har som individer och kollektiv stort behov av kunskap för att kunna välja ”en mogen” väg, handlingsalternativ, mot ett mer hållbart samhälle. Är det att uttrycka sig för politiskt? Låt mig referera till Vallerie Hannon som pratade om detta vid en hearing i riksdagen den 5 februari 2014:

Jag hade måndagen den 10 februari förmånen att gå Svalornas kurs till informatör. Via dem har man sedan möjlighet att komma ut till skolor och berätta om ekologiska fotavtryck och miljörättvisa, till de skolor som är intresserad. För att förbereda mig har jag skapat bloggen ekologiskfot.wordpress.com. Syftet med bloggen är vara bättre förberedd samt erbjuda dem som är intresserade en sida att läsa mer ekologiska fotavtryck, miljörättvisa och uthållig utveckling (ekologisk, social och ekonomisk). Självklart ser jag även fram emot kommentarer och tankar på bloggen så att dialogen kring hållbar utveckling gynnas.

Kommentera

