Mediers möjligheter i ett pedagogiskt sammanhang

Jag vill tacka IKT Johan som i sin blogg skriver:
I Uppgift 6 ska vi skriva en processdagbok där vi ska göra reflektioner utifrån kursplanens mål. Ett av dem är ”Värdera olika mediers möjligheter och begränsningar i pedagogiska sammanhang””.

Jag har lite olika spår gång för att testa mediers möjligheter i pedagogiska sammanhang. Jag har inte möjlighet att testa i vanlig formell skolmiljö. Jag har dock möjlighet att testa i andra sammanhang, jag skrev i ett tidigare inlägg om att informera om ekologiska fotavtryck under cirka två timmar för högstadier och gymnasium; och så har jag ju mina barn E och E som är 8 respektive 5 år gamla. Pedagogiska sammanhang tolkar jag brett, dvs även vad som sker i hemmet, t ex när jag ber dottern skriva ”ERIK” och när jag och dottern spelar kort, vändåtta. Jag har visat två olika videotjänster, oredigerad film på Bambuser och redigerat film på Youtube.

Bambusertekniken är snabb. Du kan filma direkt och därmed greppa tillfället i luften. På något sätt tar denna dock denna snabba teknik två steg bakåt när jag sedan ska lägga ut filmen här på bloggen. Då lyckas jag inte bädda in filmen. Jag har försökt på olika sätt, men inte lyckats. Reflekterar man över detta så är det lätt att inse att det säkert är sådant här som gör att det är fortfarande så få lärare som bloggar och flippar och på andra sätt synliggör (sitt?!) och elevers lärande.

Tekniken att preparera och fixera kamera, redigera film och lägga ut på Youtube tar självfallet längre tid och och blir inte lika ”spontan” som att bara att ”filma på” som man kan göra med Bambuser. Men kvaliteten blir så mycket bättre med detta förfaringssätt. På ett generellt plan, är det en intressant avvägning, det snabba spontana och den välavvägda och välregisserade; var ska de som vill jobba pedagogiskt med medier lägga sig?

Jag använder här videotekniken som en dokumentation för att visa vad som har hänt. Jag har även efteråt visat min dotter filmen och låtit henne berätta vad hon ser.

Kommentera

