Design för lärande

Försöker sätta mig in i kärnan i lärandemodellen ”Design för lärande” som modellen beskrivs i Selander & Kress (2010) Design för lärande:

Selander & Kress (2010) Design för lärande

Selander & Kress (2010) Design för lärande

Det finns dock flera angreppssätt för att närmas sig Design för lärande:

Fyra böcker utifrån temat Design för lärande

Fyra böcker utifrån temat Design för lärande

Nu har det rent praktiskt så att jag (av misstag) skaffat Rostvall & Selander (2008):

Rostvall & Selander (2008) Design för lärande

Rostvall & Selander (2008) Design för lärande

Den egentliga kurslitteraturen är Selander & Kress (2010) Design för lärande.

Jag har tidigare skrivit om Marie Leijon när hon berättar om Design för lärande:

Men låt oss nu ta upp några intressanta detaljer från boken, som t ex didaktiska fördelar med spel som James Paul Gee (2003, i Selander & Kress, 2010:63) tar upp:

övningsprincipen, som innebär att eleven kan arbeta i sin egen takt,
landvinningsprincipen, eleven upplever framgång i sin egen takt,
fortgående lärandets princip, där eleven frigör sig från tidigare inlärd skicklighet,
undersökningsprincipen, innebär att eleven kan ställa upp hypoteser för att komma vidare.

Selander & Kress (2010:63) skriver spelaren, men jag har ändrat till eleven eftersom jag tror dessa principer gäller även andra digitala lärmoduler, inte bara spel. Vad tror ni?

Annonser

One thought on “Design för lärande

  1. Ping: Planering av workshop | Ekologiska fotavtryck

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s