Spel för tjejer och killar

Tjejer och killar spelar lite olika spel. Jag tittade i kursare Johans Kristianssons medieundersökning och fann följande talande (nästan lite övertydlig) bild:

Spel för tjejer och killar

Spel för tjejer och killar

Johan Kristiansson har på förtjänstfullt sätt beskrivit avsaknaden av kön i Minecraft (och här finns en ursprungskälla, och här en som är än mer ursprungskälla):

Inga könsroller i Minecraft !?

Inga könsroller i Minecraft !?

Miljöerna i Moviestar Planet och Minecraft är olika. Samtidigt så kan det påpekas att det finns två lägen i Minecraft. Ett överlevnads ”survival” och ett kreativt ”creative”:

Miljöer i Moviestar Planet resp Minecraft

Miljöer i Moviestar Planet resp Minecraft

5 thoughts on “Spel för tjejer och killar

  1. Gunilla Mattsson

    Det är många som tycker positivt om att Minecraft är könlöst, alla kanske är homosexuella menar en del. Jag själv har funderat på om det är någon skillnad på hur flickor och pojkar framställer sin avatar. Är pojkarnas våldsamma och äventyrliga, är flickornas omhändertagande och pyssliga?

    Svara
  2. kentlundgren Inläggets författare

    Gunilla: nu förstår jag inte riktigt att könlöst skulle vara samma sak, kunna jämföras, med homosexualitet?? Jag ser det mer som att har man det könlöst så sätter man inget fokus alls på kön…. Kanske är du inne på att när vi ser en varelse, en människa, så är vi programmerade till att bestämma kön. Går inte det, så blir vi förvirrade…

    Jag visste inte själv innan jag hade läst Johan Kristianssons intressant medieundersökning http://prezi.com/gw427zawcc4n/medievanor/ att Minecraft så aktivt motarbetar könsuppdelning. Skulle vara intressant att läsa mer om detta. Och jag ska nog fråga hur barnen ser på detta? Har de alls tänkt på detta? Har andra spelare tänkt på detta? Vad tror ni?

    Svara
  3. Ping: Redovisning av mediaundersökning | Kent Lundgrens ikt profil

  4. Johan Kristiansson

    Kent, roligt att se din ambitiösa blogg. Du skriver verkligen omfattande och fördjupande. Kul att du reflekterade på och refererade till min presentation:)

    Svara

Kommentera

