Lektion.se

Har upptäckt lektion.se där lärare kan lägga upp sina lektioner för att på så sätt dela med sig (mer om lektion.se, samt mer om liknande verktyg). Har testat tjänsten ”fullt ut” genom att själv lägga ut två lektioner. En som handlar om ekologiska fotavtryck:

Lektion upplagd på lektion.se

Lektion upplagd på lektion.se

En annan är inom företagsekonomi och är inom området investeringsbedömning, nuvärdesmetoden:

Företagsekonomisk lektion på lektion.se inom investeringsbedömning

Företagsekonomisk lektion på lektion.se inom investeringsbedömning

Jag skrev till lektion.se:

Tack för att ni lagt upp min lektion i företagsekonomi som tar upp investeringsbedömning, nuvärdesmetoden: http://www.lektion.se/l/25719 .

Jag presenterat lektionen på följande sätt: ”Du hittar en utförlig beskrivning på bloggen https://vfupraktik.wordpress.com/2013/10/16/investeringskalkylering-nuvardesmetoden/ . Samt en film om ämnet på Youtube: http://youtu.be/31qSIemGFoU

Men länkarna blir inte klickbara när de presenteras på lektion.se?! Det enda som är klickbart är länken till min powerpointpresentation som jag först laddade upp. Kan man inte presentera en ”helhet” (bloggtext med powerpointpresentation och video…etc) på lektion.se? Det hade egentligen räckt med en länk till bloggtexten på https://vfupraktik.wordpress.com/2013/10/16/investeringskalkylering-nuvardesmetoden, där finns powerpointpresentationen, och flippen/videon är inbäddad i bloggen.

De svarade den 11 mars 2014 10:45:

Hej Kent
Länkarna till wordpress går utmärkt att länka i själva filerna. Oavsett om det är powerpoint eller pdf. Vill du även att lektionen ska vara länkad till en film. fyller du i adressen till filmen efter ”Media” på Steg 7 vid inskickande av lektion.
Att möjligheterna till länkning är begränsade beror på att lektion.se i första hand är en ”lektionsbank” där lärare delar med varandra. Varje länk bort från sajten medför en större risk och förlorad kontroll. Även sökmotorn är skapad för att scanna igenom de dokument som ligger på sidan. Vi ser alltså gärna att man skickar in en ”kopia” på sitt lektionstips, om man nu har det på en extern sida.
För länkar till mer dynamiskt innehåll, hänvisar vi till våran länksamling.
När det gäller ditt problem med kommentarer i forum etc. kan vi ej återskapa det problem du verkar uppleva. Jag har skickat ditt ärende vidare till våra programmerare och hoppas att de kan hjälpa.
mvh
Mattias

lektion.se

Skrev och frågade vidare:

Kan jag lägga till en länk till ”flippad” film även efteråt
(det som skulle gjorts i steg 7)? Jag har nu lagt till länkar i beskrivningen av mina lektioner.Tycker fortfarande det är lite synd att de inte är klickbara, men jag förstår era argument. Det är klart att det t ex inte är lämpligt att länka till kommersiellt material etc…. Men vill man som jag ”hålla ihop” blogg, powerpoint och video så är det lite trist att man inte kan visa att det finns flera ingångar till ungefär samma material/lektion.
One thought on “Lektion.se

Kommentera

