Redovisning av mediaundersökning

Medieundersökningar redovisades ikväll tillsammans med tre andra kursare (Johan K, Anna och Tamara) via nätet och http://connect.sunet.se. Nu fick jag möjlighet av kursledningen att hoppa in i måndagsgruppen i stället för tisdagsgruppen (eftersom jag har en annan kurs på tisdagskvällen). Det passade rätt så bra eftersom det bara var tre stycken under måndagskvällen.

Alla (utom undertecknad, som valde blogg och video) hade valt att redovisa med hjälp av Prezi verktyget:

Kursares medieundersökningar

Kursares medieundersökningar

Vi diskuterade bl a uppdelningen mellan tjejer och killar, både intressant och ”trist” ämne (trist just att uppdelningen är så könsstereotyp (måste vara rätt ord, eller?). Johan K har visat hur olika tjejer och killar använder nätet på ett nästan övertydligt sätt.

5 thoughts on “Redovisning av mediaundersökning

  1. Gunilla "gillasvedala" Mattsson

    Så synd, jag hade gärna diskuterat din medieundersökning med dig imorgon, men vi kan kanske ta det via bloggen Jag har funderat vidare på tyst och explicit kunskap och det hade varit intressant att få veta hur du uppfattade din sons tysta kunskap, kändes det oroväckande?

    Svara
  2. kentlundgren Inläggets författare

    Gunilla: och jag hade gärna diskuterat ditt arbete (jag har ju snott lite av din text…). Tack för dina funderingar/oro kring mina tankar kring vad som kan uttryckas när det gäller ”hur spel egentligen spelas och upplevs”. Nej, jag är inte mer orolig för för just denna ”tysta kunskap” (om vi nu ska kalla detta ”område” för tyst kunskap, jag testar mig fram…) som mina ”undersökningsobjekt” besitter. Men visst har vi generellt svårt att kommunicera och förstå varandra…. Vi lever i olika generationer, med olika intressen, olika värderingar, olika kunskap, olika kön, olika klasser etc etc, men denna olikhet kanske inte (alltid) kan klassas som tyst kunskap. Tyst kunskap kan/syftar till, att ”förlösas” och bli explicit kunskap i den modell som jag refererade till. Men det kan vara så att det finns (X) kunskap som har mycket svårt att ”frigöras” (om den ens ska/kan förlösas överhuvudtaget). Nu for mina tankar iväg ;>) Det var kanske inte längs detta tankespår som du ville fråga….?

    Svara
    1. Gunilla "gillasvedala" Mattsson

      Det jag funderade på är att explicit kunskap finns ofta ”på pappret”, dokument, tal, och kan kunskapen inte sättas på papper så är det lite suspekt, gör oss kanske oroliga.

      Svara
      1. kentlundgren Inläggets författare

        Allt sedan ”de gamla grekerna” har den explicita teoretiska kunskapen stått högst i kurs än den (tysta) praktiska. Grekerna hade ett ord för praktisk kunskap Fronesis http://sv.wikipedia.org/wiki/Fronesis_(vetenskapsteori) , vilket diskuterades i Filosofiska rummet http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/188784?programid=793 .

        Men tanken med den modell som jag har med i min medieundersökning är att man förhoppningsvis går från tyst kunskap till explicit kunskap. Man ”snurrar så att säga runt i modellen” http://storify.com/kentlundgren/larstil . Men visst är det så att man ofta ”fastnar i någon ruta”: https://drive.google.com/file/d/0B212xPIlWhIhWmJDQXJBNzdmZEE/edit?usp=sharing . Det vore intessant att, som du Gunilla gör, fundera vidare på när den tysta kunskapen är ”skrämmande”. När ”fastnar” man i den tysta kunskapen?

        (Jag skulle vilja bädda in länkarna i wordpress kommentarsfält (som man kan göra när man skriver inlägg. Hur gör man det? Någon?)

  3. Ping: Medieundersökning2 – uppgift 2 | Kent Lundgrens ikt profil

Kommentera

