Vad är det att vara människa i det digitala samhället?

Vad är det att vara människa i det digitala samhället? Ett intressant samtal om Jaget i det digitala samhället från Lund mellan etikforskaren Elisabeth Gerle, socialpsykologen Lasse Dencik och rättssociologen Måns Svensson.

Jaget i det digitala samhället

Jaget i det digitala samhället

Programmet är intressant. Kanske lite ”virrigt” om man vill ha svar på frågan Vad innebär det att vara människa i det digitala samhället? Jag undrar t ex hur mycket de själva ”är digitala”. Någon säger vi måste ha en stark självkänsla, någon annan säger att vi hela tiden skiftar vår personlighet på nätet. Någon säger: ”vi kan inte få någon riktigt kontakt via nätet”; strax därefter säger någon: ”jag har aldrig haft så bra kontakt med min dotter som nu, via Skype, när hon är på andra sidan jordklotet”. Jag har inget problem med att inte få något svar på frågan Vad innebär det att vara människa i det digitala samhället? Och detta program skapar mer spännande frågetecken än det ger svar. Lyssna!

Det vore intressant att höra vad du tycker om detta program?

Ett liknande tema, rektorns roll i en digitaliserad skola, har Edward Jensinger i sitt blogginlägg:

Rektorns roll i digitaliserad skola

Rektorns roll i digitaliserad skola

 

3 thoughts on “Vad är det att vara människa i det digitala samhället?

  1. Gunilla Mattsson

    Jag är just nu inne i uppgift 3, bildstafetten och kopplar ”Vad innebär det att vara människa i det digitala samhället? till att alla skolans lärare borde delta i en bildstafett med det ämnet, och därefter reflektera och metareflektera. Till rektorn vill jag säja: Låt lärarna bli kreativa, kreativitet är bra för hälsan, minskar stress och hjärtflimmer, bl.a.

    Svara
  2. kentlundgren Inläggets författare

    Bra, kul och intressant förslag Gunilla! Äntligen ser jag en poäng med en bildstafett! På tal digitalisering i skolan, har du läst http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-riskerar-att-hamna-i-jumboklass_3389300.svd som publicerades igår? Selander är en av författarna.

    Jag har i ärlighetens namn haft lite svårt för uppgiften bildstafett http://dml-vt14.blogspot.se, (men det är ju när det är svårt man lär sig ! ;>)

    Jag har modifierat ett tidigare inlägg kring bildstafetten, du kan se det här https://vfupraktik.wordpress.com/2014/03/05/bildstafetten/ om du är nyfiken. Jag är nyfiken på hur du tolkat bildstafett-uppgiften!

    Svara
    1. Gunilla Mattsson

      Bra bildstafett, jag har övergett Prezi och lagt mina bilder i Power Point. Bilder är viktiga, de får alltid stå tillbaka för texten, och bildanalys behövs i detta samhälle av bilder som vi lever i. Det står många bra saker i Lgr 11 om vikten att eleverna blir ”bildkompetenta”. I en bildstafett är det fokus på bilden och inte på eleven ”vad fint du målat”. Jag lägger ut min text på min blogg, snart. Caroline har redan lagt ut sitt resultat.

      Svara

Kommentera

