Planering av undervisning/workshop

Sitter och planerar en workshop (undervisning som syftar till att få till grupparbeten…) den sista mars på en gymnasieskola. Det här med att göra något tillsammans är mest en styrka, men det kräver en hel del koordinering. När man i Svalornas regi går ut på gymnasieskolor för att informera om ekologiska fotavtryck, hållbarhet och miljörättvisa så kan man ofta välja om man ska vara själv eller två som håller i undervisningen/workshopen. Jag har hittills sett att vi är två stycken som håller i en workshop (här reflektioner efter en tidigare workshop i feb 2014). För att få till en bra planering av workshopen så börjar man ofta med mailkonversation. Först med en person på Svalornas kontor som håller i koordineringen, sedan med den person som man ska hålla undervisningen tillsammans med. Sedan försöker man planera in en träff irl, men som ni vet kan det vara svårt.  Nu några ord om det arbete som ligger ”över” det konkreta planerandet av en lektion/workshop i och med att går nätkursen ”Digitala medier och lärande”.

Inom kursen ”Digitala medier och lärande” ska vi presentera ett undervisnings- /utbildningsmoment där olika digitala medier är centrala i genomförandet. När vi som jag  har ar ”egna” (sätter citattecken eftersom undertecknad fungerar som gästföreläsare)  studerande kan ett faktiskt genomförande med dem ingå i projektarbetet.  Projektet ska redovisas dels med den (de) medieproduktioner som ingår i arbetet dels med en analyserande text. Jag kommer att välja att redovisa i bloggform där medieproduktioner (som powerpoint-presentation som ligger på nätet, video etc) och analyserande text kommer presenteras på olika bloggar. Medieproduktioner kommer primärt ligga på den blogg som är avsedd att läsas av de som vill ekologiska fotavtryck etc. Den analyserande texten kommer i denna blogg. Vi har fått veta att den analyserande texten ska innehålla en kort beskrivning av arbetet. Vi ska därför dokumentera arbetet kontinuerligt, vilket kommer också ske i denna blogg (denna text är ett exempel på denna kontinuerliga dokumentation).  Jag avser vidare att diskutera arbetets pedagogiska idé i förhållande till litteraturen, bl a Selander och Kress (2010, Design för lärande...) och Rostvall och Selander (2008, Design för lärande). Eftersom jag genomför ett utbildningsmomentet så kommer jag även ha med en kort analys av utfallet. Reflektioner (utfall!?) efter en workshop finns till exempel här. Sammanfattningsvis: denna blogg kommer att fungera som reflektionsblogg, medan bloggen ekologiskfot.wordpress.com är den plattform workshopen (undervisningen) finns på.

Återigen tillbaka till planeringen av en workshop. När planerad träff flyttades fram skrev jag följande mail:

”Vi kan kanske redan via mail kan börja titta på hur vi ska dela upp bilderna.
Tyckte H sa att ni använt samma presentation. Är det så?
De bilder jag kan tänkas ta (tror jag skickat detta tidigare):
1.   (bild 1-3) Inledning / delas
2.   (bild 4-9) Ekologiska fotavtryck / Kent
3.   (bild 10) Svalornas verksamhet i Indien och Bangladesh
4.   (bild 11-13) Miljörättvisa, ev Workshop…
5.   (bild 14) Film: Om hållbarhet under 2 min / Kent
6.   (bild 15) Workshop: Hur kan vi förändra?
7.   (bild 16) Film: Byt till Eko (kanske även Cocktaileffekten)
8.   (bild 17-19) Banan (produktion, transport o konsumtion, se även)
9.   (bild 20-22) Palmolja (produktion, transport o konsumtion) / Kent
10. (bild 23) Fairtrade
11. (bild 24)  Tankar o funderingar, ev Workshop
12. (bild 25-27) Avslutning: miljölöfte, utvärdering / delas
Sammanställningen finns även på http://ekologiskfot.wordpress.com/workshop/
Du får gärna lägga till eller ta bort bilder!
Det ”kluriga” tycker jag är att på ett naturligt sätt få igång spännande workshops.
Men du har säkert många bra tankar här.
Workshopen: ”Hur kan vi förändra?” kan, om vi har tur, bli hur stor och bra som helst,
men vi bör kanske ha fler tankar kring workshops.”

Som ni ser försöker jag hänvisa till material på webben som beskriver en ”normal” workshop.  Min önskedröm är att lärare och elever ska titta på materialet, läsa om ekologiska fotavtryck etc, innan vi träffas. Att de ska börja diskutera frågorna, som t ex kring vår konsumtion ekologiskfot.wordpress.com/att-diskutera. Att de ska bli nyfikna. Att frågor ska ställas och väckas. Tanken är att öppna upp för dialog kring  ekologiska fotavtryckhållbarhet och miljörättvisa  på webben redan innan och efter workshopen.

Men eftersom jag inte har kontroll på kontakten med den skola vi ska till så har jag mycket svårt att få fram detta budskap.  Jag får vara glad om jag kan koordinera mig själv genom att systematisera workshopen på nätet, och i någon mån bli koordinerad med min medföreläsare innan det är dags för workshopen. Det som är extra svårt är att både försöka ha en struktur och vara öppen för förändringar. T ex har det varit osäkert vem som jag ska genomföra workshopen tillsammans med och hur många workshop jag ska vara delaktig i (just de sista mars i Kristianstad har Svalorna fått tillfälle att genomföra fyra föreläsningar, två på förmiddagen och två på eftermiddagen). Nu ser det ut som jag, tillsammans med en annan person, kommer att hålla i de två passen på eftermiddagen. Alla dessa ”detaljer” vill jag ska stämma med beskrivningen workshopen som finns på ekologiskfot.wordpress.com/workshop (så det blir ett ständigt uppdaterande).

Vad har ni för erfarenhet av att planera, koordinera och designa (gäst)föreläsningar?

One thought on “Planering av undervisning/workshop

  1. Ping: Planering av workshop | Ekologiska fotavtryck

Kommentera

