Planering eller design av lektion/workshop

Fortsätter att planera en workshop som vi ska ha på en gymnasieskola på måndag. Denna gång blev det en träff irl. Vi pratade om hur man på bästa sätt kan nå ut till gymnasieungdomar med budskap kring ekologiska fotavtryckhållbarhet och miljörättvisa.

Jag har skrivit om planering av lektion (eller workshop, som de kallas inom Svalorna) tidigare. Denna planering måste med Rostvall & Selander (2008, Design för lärande) med flera som jobbar med Design för lärande, även kunna kallas för just design för lärande. Vad är egentligen skillnaden mellan planering av lektion och design för lärande (dvs första steget i design-för-lärande-modellen)? Är det att basen i stoftet (även) återfinns digitalt? Jag kastar ut frågan…

Lite detaljer kring det här med digitalt lärande är att det är möjligt att bredda ”lärandet”, att ”marknadsföra” vad som är på gång till en bredare publik. Jag försöker göra detta genom att twittra ut vad när det sker t ex en planering inför nästa workshop. Är medveten om att detta är en mycket osäker metod att nå ut. Det är dock möjligt att följa ämnet via hashtaggar, som t ex #ekologiskafotavtryck och #miljöutmaningen (för de som vill veta mer). En liten kul detalj var att idag när jag gjorde detta så var det en börskrönikör Patricia Hedelius som uppmärksammade tweeten, vilket jag uppmärksammade med ny tweet.

Annonser

3 thoughts on “Planering eller design av lektion/workshop

  1. Gunilla Mattsson

    Mycket bra filmer om hållbarhet. Det jag funderar över är om det är tillåtet att visa YoutTube filmer på lektioner? Uppfattas lektioner som offentlig verksamhet? På videofilmernas tid så var det inte tillåtet att hyra en film i videobutiken och visa den för klassen.

    Svara
  2. kentlundgren Inläggets författare

    Gunilla: tack för kommentar. Måste erkänna att jag inte känner till att man inte kan visa youtube-klipp i klassrum. Vilken ”paragraf” gör att det inte är möjligt?

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s