Workshop i Kristianstad

Den 31 mars hade vi, Julia och undertecknad från Svalorna, två workshop på Österänggymnasiet i Kristianstad:

Workshop i Kristianstad

Workshop i Kristianstad

I inledningen nämns att underlaget till workshopen finns på ekologiskfot.wordpress.com. Även under föreläsningen används det material som finns ekologiskfot.wordpress.com/workshop (samt underliggande sidor som powerpoint på dropbox och filmer om hållbarhet och gifter i maten på Youtube). En kurskamrat, Gunilla, har hjälpt mig att kolla upp att det är ok att visa youtubeklipp under en lektion. Tobias Sonnestedt hänvisade till ”Youtube i klassrummet”.

Nedan tre minuter från inledningen (tvyärr är ljudkvaliteten dålig):

Hur gick då workshopen? Svalorna vill att man fyller i en utvärdering efteråt. Jag skrev ”helt ok”. Vad menar jag då med helt ok. Jo, att ha en workshop för trettio gymnasieelever som man inte har haft första gången kan vara helt ok. Om man känner att ”det flyter på”. Man gör det som man tänkt göra. Rent praktiskt hade vi för många Powerpointbilder. Så avvägningar fick göras om vi t ex skulle fokusera på bananer, vindruvor eller palmolja. Under första workshopen fokuserade Julia på palmoljan. Julia kunde mycket bra beskriva Svalornas verksamhet, både i Sverige (utställningar, seminarier med mera), men framförallt utomlands i Indien och Banladesh.

Vi hade med oss ekologiska bananer (krav och fairtrade märkta) som vi kunde vi konkret kunde visa upp (på något sätt går det lite lättare att ”hålla något” i handen när en historia ska berättas). En gång kunde vi dessutom prata om de villkor som ska vara uppfyllda för att bananerna ska få märkningen. Denna dag gick inte detta, dels hade vi tidsbrist, dels var texten på förpackningen så finstilt så den var svår att läsa (men ekologiska och sociala märkningar ska givitvis gå att berätta om ändå, och det framkom i utvärderingen som görs efterår att några ville veta mer om märkningar).

Vi försökte koppla tillbaka både till DNS film om hållbarhet, och Naturskyddsföreningens film ekologisk mat. Filmer som både tar upp det ohållbara med gifter i bland annat maten. Likaså fösökte vi stanna till efter att ha sett  DNS film om hållbarhet och verkligen fokusera på de viktiga fyra systemvillkoren för hållbarhet som Det Naturliga Steget (DNS) tagit fram, och som visas i filmen. Det svåra för någon som vill nå ut med ett budskap och få igång diskussion är att fokusera och stanna upp vid viktiga aspekter. Utmaningen kan vara att både vara tydlig i sitt budskap, men ändå öppna upp för apspekter där man kan tycka olika och som är väl värda att diskutera. Personligen tycker jag  DNS film om hållbarhet, och Naturskyddsföreningens film ekologisk mat, som båda är på två minuter vardera, verkligen är värda att ”suga musten ut”. Båda filmerna går att koppla till de för svalorna viktiga, och för hela mänskligheten viktiga, begreppen ekologiska fotavtryck och miljörättvisa.

Kanske skulle man som workshopledare önska att en workshop/lektion skulle vara mer än ok. Kanske skulle man/jag önska att deltagarna var än mer förberedda. Kanske skulle man önska än större engagemang och än mer diskussion. Kanske till och med någon som säger att ”det där med miljön är väl inte så viktigt...”; allt för att starta en diskussion och vädra värderingar!

Vi ber i förväg alla elever att göra ekologiska fotavtryck testet innan vi träffas. Denna gång hade många gjort det (många sa att de fick att de förbrukade mellan 2,5 och 3 jordklot). Sen hade jag dock ändå svårt att få igång en diskussion kring ”vad säger det ekologiska fotavtrycket?”. Här får jag nog fundera på hur frågan kan förändras och specificeras för att få igång en inledande bra diskussion kring ekologiska fotavtryck.

Det som gick bra, och som var uppskattat enligt utvärderingen. var den så kallade fyrahörnsövningen. Alla får ta ställning till fyra påståenden. Alla påståenden får var sitt hörn i lokalen. Vi körde till exempel frågan: Vem har ytterst ansvar för miljöfrågan? Är det 1) individen, 2) staten, 3) FN (eller någon annan global aktör) 4) Övrigt. Denna övning fungerade bra i båda klasserna. Och var uppskattad. Även lärarna hjälpte till, första gången genom att själv ställa sig i ett hörn, andra gången genom att utveckla diskussionen.

Annonser

One thought on “Workshop i Kristianstad

  1. Ping: 4-hörnsövningar | Ekologiska fotavtryck

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s