Plugg eller lust?

Har lyssnat på en debatt i Lund: ”Plugg eller lust?”:

Detta får mig att reflektera kring hur man (lärare och andra inspiratörer) kan skapa lust till lärande. De frågar sig i debatten även vad bildning är, vad man behöver kunna etc. De pratar givitvis om PISA och andra sätt att mäta kunskap. De kommer fram till att basen till kunskap är läsförståelse, och viljan att läsa och skriva.  PISA visar dock att elever inte kan dra slutsatser. Kanske beroende på att våra studenter kan inte svenska (radioinslag).

Vart vill jag komma? Jo, i vilken grad kan digitala medier leda till lärande? För mig är lärande och kommunikation ungefär samma sak, eller kanske en vilja att kommunicera leder ofta till lärande.  Samtidigt så får man inte glömma bort att kommunicera kring vissa texter. Jag funderar på detta eftersom jag går även en annan kvällskurs där läraren tre dagar innan skickat ut en aktuell spännande artikel som berör kärnan av kursen via ”nätet” (via ett en lärplattform Live@Lund). Hur många av 25 elever hade noterat och läst detta tror ni? Inte många! (kanske två stycken!?).

Vad beror det på att elever inte har lust att läsa? Inte ens en aktuell artikel som berör ämnets kärna? Kan man inte läsa? Hinner man inte? Är det tekniskt svårt att logga in på Live@Lund? Jag vill inte reducera allt till en teknikfråga, men jag tror det är viktigt att lärplattformar (som Live@Lund, Itslearning etc) är smidiga att använda. Att de inbjuder till kommunikation! Men även att det är lätt att läsa via olika plattformar. Man ska så att inte kunna ”smita undan med” att jag har inte ”loggat in”, haft tillgång till dator etc etc (ska vara ärlig och säga att även jag hade inte läst artikeln, för att jag finner det ”krångligt” att logga in i Live@Lund).

Josefin Anderson skriver: tror inte de ska blandas ihop, lust kommer av ett förhållningssätt till kunskap och lärande. samt: däremot tror jag teknik eller media har en roll att spela efterom de möjligör en relation och många ingångar till ett ämne, och Josefin lägger till: man kan hitta beröringspunkter med tex hållbarhetsfrågor genom konst, musik, litteratur, vetenskapsradio, en youtube kanal.

Denna text är inte färdig!

 

4 thoughts on “Plugg eller lust?

  1. Gunilla Mattsson

    Har helt missat den här föreläsningsserien med forskarna från Lunds universitet, tur att det finns strömmande media 🙂 När det gäller live@lund, så är den lärplattformen nog inte färdig… Den är sämre uppbyggd än itslearning. När jag läste på lu så kommunicerade läraren med email till alla studenter, samt att han ville ha hemtentauppgifterna utskrivna på papper och lämnade i postfacket på institutionen, ja detta hände inte för tjugo år sedan, utan år 2014! Allt fungerande perfekt och ingen missade något, kursen fick skyhöga betyg av alla studenter.

    Svara
  2. kentlundgren Inläggets författare

    Gunilla: tack för kommentar! Men känner du igen att om läraren delar ut ett material och sen frågor hur många som läst så är det kanske X %, där X ofta ligger under 10, eller? Är det, borde det vara?, någon skillnad om det är standardlitteratur eller om det extra (aktuellt) material? Min erfarenhet, både som lärare och elev, är att det är skitsvårt att få gång en dialog kring skriven text i klassrummet.

    Jag hoppas och tror att det digitala rummet kan hjälpa till att föra en dialog om en skriven text. Och jag erkänner (alla lärare tittar bort) att jag också har svårt att ta till mig, läsa, all kurslitteratur. Som sagt, enligt mitt exempel ovan så hade lärare skickat ut en extra kort (lättläst?!) och aktuell text tre dagar innan föreläsningen. Ändå hade en försvinnande liten del läst texten (även jag, observera att jag ”gärna” drar med mig själv i detta ”förfall”…., (men jag läste texten efter föreläsningen….)).

    Svara
    1. Gunilla Mattsson

      Gör smågrupper som diskuterar texten och sedan går fram och redogör för sitt vetande – då går det inte att stamma och se frågande ut inför hela studentgruppen. Det som också är effektivt är att alla inte får samma text och får till uppgift att i sin lilla grupp presentera texten för de andra, som också presenterar sina texter, och därefter presenterar gruppen sitt vetande inför hela studentgruppen. Fungerar på universitetsstuderande, i de flesta fall.

      Svara
  3. kentlundgren Inläggets författare

    Gunilla: som du säger kan läraren lägga upp bra övningar under lektionstid. Tack för idéer! Men det jag funderar på är om det finns ”plugg och (eller?) lust” mellan lektioner. Kan läraren begära, önska sig, att elever läser texter utanför lektionen utan att hen begär en specifik redovisning, ”bara” att eleven är beredd på en diskussion under lektionstid?

    Svara

Kommentera

