Workshop1 på Östratornskolan i Lund

Förbereder mig för för workshop imorgon på Östratornskolan i Lund.

Östratornskolan i Lund

Östratornskolan i Lund

Denna gång blev det kort förberedelsetid, knappt en halvdag, men jag är inte orolig, eftersom jag har starkt stöd från en förste informatör på Svalorna som är van vid att tala inför skolklasser.

Jag läser till min glädje att Östratornskolan är en ekologiskt anpassad skola! Man kan bland annat läsa på deras hemsida:

De fyra hörnstenarna på Östratornskolan

De fyra hörnstenarna på Östratornskolan

Om vi återgår till att reflektera kring digitala medier och lärande, så slog det mig att digitala medier lär lärarna minst lika mycket som eleverna. Ska man förbereda sig för en lektion/workshop så kan det vara bra att veta vilken typ av skola man har framför sig. Och det kan man få reda på via nätet. Vidare så har jag frågat WWF Sverige rörande hur man ska se på åkermarken inom ekologiska fotavtrycket:

Allt detta är kanske dock detaljer i förberedelsearbetet. Jag tittade på olika fyrahörnsövningar och gjorde så att jag plastade in de olika argumenten. Kanske blir övningen lite tydligare då. Nedan ett exempel på fyrahörnsövning; Vem bär ansvaret för miljön? Fyra alternativa svar:

Vem bär ansvaret för miljön?

Vem bär ansvaret för miljön?

 

Hur förklarar man ) ekologiska fotavtryck? Har skissat på en  upplägg för att beskriva ekologiska fotavtryck inom skog, åkermark och betesmark. Nedan visas hur mycket varje person använder av av skog, åkermark och betesmark; i Sverige och i världen:

Ekologiska fotavtryck: skog, åkermark och betesmark

Ekologiska fotavtryck: skog, åkermark och betesmark

Det blir även övning i matematik. Hur stort är en hektar (100m*100m). Hur stor är en fotbollsplan (100m*70m; dvs 0,7 hektar).  I Sverige använder varje person en hektar skog, en hektar åkermark och en halv hektar betesmark per person. I världen, i medeltal, används 0,25 hektar skog, 0,6 hektar åkermark och 0,2 hektar betesmark.

Det blev en del diskussion kring ovanstående. En del förde fram att vi är gynnade i Sverige eftersom vi är relativt få människor på stor yta. Vi har t ex stora skogsytor. Vilket även visar sig i WWFs siffror. Vi har tillgång till 6 hektar skog per person i Sverige, men varje svensk använder ”bara” en hektar skog (och i världen används 0,6 hektar skog per person).

Hur många jordklot skulle behövas om alla levde som någon i Sverige, USA och Indien? Nedanstående bild visades som brukligt:

Hur många jordklot skulle behövas om alla levde som en svensk, amerikan eller indier?

Hur många jordklot skulle behövas om alla levde som en svensk, amerikan eller indier?

Det blev en del bra diskussion kring denna bild. Till exempel så sa någon att det är ju omöjligt att förbruka resurser från mer än ett jordklot! Så sant, så sant. Hur förklarar man? Försökte säga att kortsiktigt kan vi leva över våra tillgångar, men inte på lång sikt. Just nu värms till exempel jorden upp på grund av människans förbränning av fossila bränslen, avskogning med mera, vilket leder till klimatförändringar. Samtidigt sa någon att detta bara är en teori. Helt rätt. Det är en teori som 95 % av forskarna tror på.

Enligt utvärderingen var det mest populära Naturskyddsföreningens film:

Här tittar de på filmen:

Tittar på Naturskyddsföreningens film "Byt till eko"

Tittar på Naturskyddsföreningens film ”Byt till eko”

Överlag var det elever som ”var på hugget”! Kul!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s