Projektarbete

Nedan beskrivs det praktiska projektarbetet som gjorts. En analyserande text där projektarbetet kopplas till teori finns här.

Bakgrund
Mitt projekt utgår från att jag medverkat i fem workshops ute i skolor (åk 6-9, och gymnasium) tillsammans med Svalorna (beskriva här: ekologiskfot.wordpress.com/category/skolbesok/). Varje workshop är mellan 60 och 150 minuter. Praktiskt har avsikten varit att vi ska vara två personer från Svalorna som håller i workshopen. Ofta har ordinarie lärare (passivt) varit med under workshopen (ibland har hen hjälp till med att ”hålla ordning”, ibland har läraren varit med lite i diskussionen). Min ambition är att ”flippad anda” ge elever (och lärare) möjlighet att läsa på om ämnet (ekologiska fotavtryck och miljörättvisa) och fundera på frågeställningar innan vi träffas genom bloggen: ekologiskfot.wordpress.com . Workshop och blogg fokuserar på att lyfta fram ”ekologiska fotavtryck” och miljörättvisa, dvs vilket avtryck olika människor/nationer gör på planeten. Under en workshop pratar vi om vilka produktiva ytor vi har totalt på jorden och att vilka ytor vi använder vi oss av. WWF har låtit många av oss förstå att vi använder mer än en planet! Globalt använder vi 1,5 planeter. Skulle alla leva som vi gör i Sverige skulle 3,3 planeter behövas (WWF).

Bloggen har rent praktiskt används så att den powerpointpresentationen som visats rent ”fysiskt” ligger på bloggen. Elever och lärare har på så sätt både innan och efter workshop kunna ta del av innehållet (för förberedelse och repetition). Innan varje workshop har vi via lärare bett elever göra ett test som visar hur många jordklot just hen förbrukar (om alla skulle leva som just hen). Elever och lärare har även kunna se övergripande workshop struktur på bloggen. En workshop kan i och för sig anpassas efter målgrupp och intresse. Men i huvudsak kan en workshop delas upp i följande delar (se även ekologiskfot.wordpress.com/workshop/):

1. Inledning
2. Ekologiska fotavtryck
3. Svalornas verksamhet i Indien och Bangladesh
4. Miljörättvisa
5. Film: ”Om hållbarhet under 2 min”
6. Workshop: Hur kan vi förändra?
7. Film: ”Byt till Eko” (två min), (ev även Cocktaileffekten på 1 min 40 sek)
8. Workshop: Bananer, produktion, transporter och konsumtion (se även ”att diskutera”)
9. Workshop: Palmolja, produktion, transporter och konsumtion (se även ”att diskutera”)
10. Fairtrade,
11. Alla svarar på frågor via voto.se/ekologiskfot, allas svar på voto.se/poll/ekologiskfot,
12. Workshop tankar o funderingar,
13. Miljölöfte, utvärdering, avslutning.

Ett annat sätt jag kan visa förmåga på att utveckla undervisningsmoment där digitala medier spelar en central roll i genomförandet är att jag använt mig av Audience Respons System (ARS) som Voto.se (se exempel på frågor vid punkt 11 ovan). Genom ARS får alla elever chans att svara samtidigt och alla ser resultatet samtigt. Jag har visat på hur det rent praktiskt går till och vad elever tycker om denna metod i uppgift fyra. Alla workshops utvärderas.

Sammfattning
Min ambition är att ”flippad anda” ge elever (och lärare) möjlighet att läsa på om ämnet (ekologiska fotavtryck och miljörättvisa) och fundera på frågeställningar innan vi träffas genom bloggen: ekologiskfot.wordpress.com. Jag har visat på förmåga på att utveckla undervisningsmoment där digitala medier spelar en central roll i genomförandet då jag använt mig av Audience Respons System (ARS) som Voto.se, vilket visats i uppgift fyra (se exempel på frågor på  voto.se/ekologiskfot, och allas svar på voto.se/poll/ekologiskfot,).

Jag har beskrivit min egen utveckling inom kategorin ”projektarbete” i denna kursblogg:
/vfupraktik.wordpress.com/category/projektarbete/ .

Kommentera

