Ingriper i naturen

På första sidan i Selander & Kress (2010:11 Design för lärande) kan man läsa varför vi behöver en sammanhängande bild av lärande:

Utdrag från Selander & Kress (2010, Design för lärande) första sida

Utdrag från Selander & Kress (2010, Design för lärande) första sida

Vi får bekräftat att både fragmentering och standardisering av olika verksamheter förekommer samtidigt och att: ”Människan ingriper i naturen på sätt som ibland kan få ödesdigra konsekvenser, som oljekatastrofer, skogsskövling och marin utarmning”. Detta kan jag hålla med om, men inte följande mening: ”De kunskaper och teknologier som gjort detta möjligt är samtidigt de enda som står till buds för att också rätta till missförhållanden”. Mer av samma, alltså!? Mer teknik, mer konsumtion av ändliga resurser som leder både till att ändliga resurser blir svårare och svårare att hitta, samt mer utsläpp av skadliga restprodukter, kan inte vara rätt väg att gå. Lyssna till vad Vallerie Hannon har att säga om saken på ett seminarium i riksdagen om framtidens lärande:

Mitt projektarbete tillsammans med Svalorna i Lund handlar just om att vi människor ingriper i naturen på sätt som ibland kan få ödesdigra konsekvenser.  Se mer på projektbloggen: ekologiskfot.wordpress.com.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s