Bedömning av projektarbetet

Nedan återges den bedömning jag fick den 23 juni 2014 av projektarbetet inom kursen Digitala medier och lärande

Inlämnad den 3 juni 2014 10:25 av Kent Lundgren
Deltagare Kent Lundgren
Rubrik Uppgift 5 – Projektarbete
Status Klar
Bedömd av Björn Wangen
Bedömning G
Kommentar

 

Jag betraktar båda dina bloggar som medieproduktioner. Den ena innehåller en analyserande text. Medieproduktionerna innehåller och visar olika aspekter av det pågående projektet med Svalorna. Det är svårt att få en överblick över materialet. Informationen ligger på olika ställen, ibland på olika sajter. Den stora mängden länkar känns förvirrande och lite tröttande. Det bjuds alltså på motstånd i läsandet av dessa bloggar. Man får dock en inblick när man bemödar sig att läsa, men det kräver ett intresse. Vi har tidigare diskuterat problemet med kategoriseringar. Kategorisering är en typ av design som strukturerar kunskap på ett visst sätt. Sådan kategorisering återfinns även i den layout man väljer i sina presentationer.

I din text beskriver du arbetet och diskuterar på ett genomgripande sätt den pedagogiska idén med kopplingar till teori. Du är noggrann med att beskriva vilket perspektiv du väljer att se det hela ur och du skapar även en egen variant av perspektiven genom att framhäva yttranden och dialog. Yttranden lever sin egna liv, skriver du, vilket jag finner sympatiskt. Det är överhuvudtaget spännande att läsa din teorigenomgång. Den är överskådlig och logisk, det är lätt att följa dina tankegångar.

Om utfallet av projektet konstaterar du att workshopparna blev mer ”lärande” när eleverna förberett sig innan. Här kunde du ha diskuterat, vad exakt var det som blev mer ”lärande”? I tråd med detta undrar jag, i statistiken för utvärderingen, syns de elever som förberett sig i statistiken, t ex som ”mer nöjda” än snittet? Det är intressant att det ska vara så svårt att skapa en situation i ”flippad anda”, men det kanske är ett utslag av en traditionell syn på lärande som man kan förvänta sig finns ute i verkligheten? Jag är dock inte så säker på att svårigheterna att få lärarna att få eleverna att förbereda sig är ett utslag av digitala mediers begränsningar. Lärarna måste få eleven att förstå att den har något att vinna på förberedelsen, digital eller ej.

 

Mvh

Bjørn

Annonser

3 thoughts on “Bedömning av projektarbetet

  1. Gunilla Mattsson

    Jag har inte läst bedömningen, än, undrar om det kommer någon kursvärdering, det ska ju finnas en sådan på varje kurs.

    Svara
  2. IKT Johan

    Härligt! Tack för goda tankar kring kursen. Har sökt lite nya kurser till hösten. Har du sökt något annat? Det finns en utv på Its learning som jag har gjort.

    Svara
  3. kentlundgren Inläggets författare

    Gunilla: Det finns en kursutvärdering att fylla i på it´s learning.

    IKT Johan. Tack för feedback! Vad menar du med ”det finns en utv (?) på it’s learning”?
    (jag hittar ingen ny text av dig på it’s learing). Ja, jag har sökt lite kurser till hösten.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s