Digitala skollyftet

Jag har fått Digitala skollyftets Badge (projekt 198, alla badges inom detta projekt, min ”badgeprofil”, Skollyftet på fb). En digital utbildning i takt med tiden. Bidraget ska uppfylla de kriterier som motsvarar de tre delar inom kursendet utvidgade kollegiet” som ligger till grund för Digitala Skollyftet på följande sätt:

”1. Den som innehar Digitala Skollyftets badge använder digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande.
2. Det är en person som både lär av andra och lär ut till andra i det utvidgade kollegiet.
3. Innehavaren använder sina färdigheter på ett sätt som gynnar utvecklingen av sin roll i skolan. ” (källa)

Nedan visar jag hur jag utvecklats inom ovanstående tre områden.

1) I denna blogg har jag rent praktiskt flippat lektioner med mera, mer om denna blogg. Är helt övertygad om att det är möjligt att utgå från klassiska pedagoger som Sokrates och Vygotskij, ett ”klassiskt” coachande förhållningssätt, när vi ska arbeta vidare med nyagreppiskolan och en utvecklad syn på ikt (bortom 1:1). Andra konkreta exempel på nyagreppiskolan, förutom flipp och blogg, är hur jag arbetat med verktyg som Socrative, Mentimeter, Voto (så kallad Audience Response Systems, ARS). Det finns en mängd digitala verktyg som som gör att man kan upptäcka, systematisera och lära av andra (ofta fungerar verktygen så att när väl själv börjar lägga upp skolrelaterade ämnen, så föreslår ofta systemen personer och ämnen som liknar det man själv lagt upp. Bra!, eller hur?). Exempel på verktyg, förutom denna blogg och flippade filmer på Youtube, är Pearltrees, Pinterest, Twitter, Storify, Padlet och Scoop.it Tjänster man kanske inte tänker på, eftersom de verkar i bakgrunden, är de som lagrar filer på nätet som Dropbox och Google Drive. Tjänster som Pearltrees, Pinterest, Twitter, Scoop.it gör att människor hittar varandra och kan hitta (skol)material på ”underliggande” tjänster som Dropbox, Google Drive och Youtube. Måste redan nu säga att jag har en dröm om en tjänst/system som gör det än lättare att hitta strukturerat flippat skolmaterial. Någon förslog t ex att utnyttja en grupp som finns på Diigo tjänsten (Diigo är för övrigt en utmärkt tjänst för att samla information och länkar, liknar tjänsten Kippt). Ylva Pettersson föreslog Wikiversity. Jag har haft bra utbyte på twitter med även Per Falk och Karin Brånebäck om flippat i struktur.  Jag ser dock inte någon större potential att samla flippat material med dessa tjänster. Mer om detta nedan.

2) Jag lär och interagerar med många intressanta skoltankar, förutom plattformen Skollyftet (och digital skollyftet) finns bland annat Skolvaren (exempel), utbildning i Svedala (fb). Jag har på olika sätt försökt lobba för #flippatistruktur, dvs att flippat material struktureras på olika sätt, t ex genom en blogg (se Ulf Vilhelms utmärkta exempel). Nu får lärare (och andra som är intresserad av synligt lärande) ”manuellt” söka sig fram till (flippat) material som ligger inom sitt eget ämnesområde. Har på detta sätt t ex hittat en film som på ett mycket bra sätt tar upp nuvärdesmetoden under tio minuter av YBCFek (när jag själv skulle flippa samma ämne, då integrerade jag  YBCFek:s material i mitt material).  Den stora utmaningen är med andra ord att skapa en tjänst så lärare lätt hittar andra lärares material. Vidare har jag verkat för  öppna lärresurser och att skilja på it och ikt, genom att ”heja påCecilia Dalman Eek. Edward Jensingers spännande blogg försöker jag lära av och kommentera, eftersom den så ofta kommer in på skolan kan utvecklas med vision och digitalt ledarskap. Jensingers inlägg om varför IT i skolan har jag kommenterat:

Kommentar på Edward Jensingers blogg
Kommentar på Edward Jensingers blogg

Jag har sedan tidigare platser på nätet där jag utvecklar tankar kring iktskolan, flippat och lärande. Slår två flugor på smällen när jag t ex testar  www.scoop.it och där skriver om lärande. Via digitala skollyftet, och dess karta, har jag funnit kontakter via twitter. Visualisering av skoltwitterinteraktioner samt mina tio ”topptweets” under 2013, nästan alla med anknytning till (digital) skolutveckling.

3) Har praktiserat och vikarierar som lärare. Har sett de utmaningar som dagens skola med uppkopplade elever står inför. Kanske speciellt när det saknas en genomarbetat it/ikt-policy. Att dela med sig av sin kunskap och ”lektionsmaterial” handlar om ett förhållningssätt (en ”sharing-is-caringkultur”) säger många. En kultur som växer sig allt starkare. Jag har dock sett att det finns rent praktiska svårigheter att närma sig ”delandekultur”. Det saknas tid, och det saknas kunskap om de digitala verktygen. På den gymnasieskola jag praktiserar, med ung 400 elever och 20 lärare, så är det väldigt få som arbetade aktivt med synligt lärande (blogg, flipp etc). Jag satte dock upp denna blogg med flippat material, både egenproducerat och flippat material från andra. Jag har genom Digitala Skollyftet och #digiskol på twitter fått kontakt med flera som är intresserade av lärande och ikt-utveckling. Taggar som jag skapat och underhåller är t ex #synpålärande och #nyagreppiskolan. Har även bloggen synpalarande.wordpress.com. Man får även dela med sig av kunskapsluckor som kan handla om att säga till ”okoncentrerade” elever. Något som jag inte alltid är så bra på. Förutom blogg och flipp så var jag först på skolan med mini-whitebord, vilket kan ses som en manuell variant av smarta responssystem (där läraren kan fråga och där eleverna svarar samtidigt digitalt via dator eller mobil). Kallas även Audience Response Systems (ARS). Förutom ”manuella”-ARS som mini-whitebord har jag använt digitala ARS som Socrative. Har undersökt andra ARS och gjort en sammanställning, som finns på Storify och Padlet, över hur olika ARS fungerar (jobbar ofta så att jag lägger ut ungefär samma information på olika plattformar för att se hur budskapet kan varieras beroende på plattform). Samtidigt lär jag mig olika plattformar. Pinterest är en plattform där det är möjligt att strukturera material i olika ”lådor”. Har där lådor som ”skolan”, ”lärande” och ”flippat”. Kommenterar även andras bloggar som tar upp ungefär samma sak, t ex Johan Lindströms blogg (Johan har för övrigt gjort en utmärkt sammanställning över olika IKT-verktyg). Ibland måste man träffa pedagoger vid sidan av skolan, t ex på pedagogisk pub i Lund (artikel i dagspress).

Till slut:  jag ser även själva ansökan här som en del i ett lärande. Jag skulle t ex vilja lära mig hur man går tillbaka till sin ”badgeansökan” och uppdaterar den. Sist några av de twitterkontakter jag haft sista tiden som kan kopplas till skolutveckling:

twitter med #nyagreppiskolan:

twitter med #synpålärande:

Nedan twitterkontakter som brukar röra sig inom skola och (digitalt) lärande:

Till sist: Med hjälp av tweetedtimes är det möjligt att snyggt visa twitternyheter från de
personer som ingår i ovanstående lärandelista.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s