Testlektion – på sju minuter

Här presenteras min testlektion, inom uttagningen till lärare inom projektet Teach for Sweden, Den uttagning som jag är med på kommer att genomföras onsdag den 11 februari 2015 i Malmö. Testlektionen ska enligt riktlinjerna vara på sju minuter. Lektionen är inom ämnet teknik. Ett ämne som enligt Skolverket ska bidra till: ”elevernas förståelse för hur teknik utvecklas i samspel med andra vetenskaper och konstarter. Genom ämnet teknik ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att bl a värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.” (källa, Skolverket).

Jag har valt att säga något om Sveriges elenergiförsörjning, med fokus på vindkraft och kärnkraft. Lektionsplaneringen där bakgrund och syfte med lektionen står. Lektionsplanering på en sida.

Lektionen nedan är på fem minuter, plus två minuter som berör två anslutande frågor (en del kallar det Exit Ticket) via Voto.se  (gå direkt till dessa två frågor via länken: voto.se/vindkraft). Nedan en inspelning av lektionen (ver1, ver2, ver3):

Med hjälp av frågor i slutet av en lektion är det möjligt att få feedback rörande både vad elever tycker i olika frågor (exempelvis: om de gillade upplägget, om de fördrar det ena eller det andra) och rena faktafrågor. Ovan har jag gett exempel på båda sorterna av exit ticket.  Genomförs dessa frågor så att alla elever har möjlighet att svara på ett enkelt sätt är det lättare att planera nästa lektion!

Kommentar mottages tacksamt!

Lämna en kommentar