Om

Här var det först tänkt att jag enbart visar exempel på min undervisning när jag gick kursen: ”Kompletterande Pedagogisk Utbildning” (KPU) i Malmö. En undervisning som förenar traditionell undervisning som bygger på ett coachande förhållningssätt med de möjligheter som IKT, flippat klassrum, bedömning för lärande och sokratiska samtal erbjuder. Senare såg jag att förhållningssättet och synen på pedagogiskt ledarskap, bl a med hjälp av kontakter på digitala skollyftet (karta), visar en generell bild av hur det är möjligt att lära och utvecklas (vilket ledde till en badge för aktivt deltagande i deras öppna kurs, alla som fått badgen). Denna blogg fungerade  under 2014 som ”reflektionsblogg” under kurserna ”Digitala medier och lärande” (10p/15hp) och ”Bibliotek i nätverkssamhället(10p/15hp).

Men för att återgå till undervisning av idag, synligt lärande, flippade lektioner och ikt. Nedan en film på drygt tre minuter varför flippa klassrummet:

För att alla mer aktivt ska kunna vara med i ett ”synligt” samtal som syftar till lärande är det möjligt att använda sig av både ”analoga” verktyg som mini-whiteboard och olika fråga-svar-IKT verktyg (som till exempel Socrative och Mentimeter).

Mina pedagogiska idoler är Sokrates, Vygotskij och Dylan Wiliam (mer om min syn på pedagogiskt ledarskap). Kanske skulle jag kunna lägga till fotbollstränaren Nanne Bergstrand som säger så här om vikten av att ställa frågor (filmen är på en minut):

Självklart kan man rent generellt ha, som Nanne Bergstrand är inne på enligt ovan, rent allmänt ha ett coachande förhållningssätt. Ibland passar det bra med renodlad coaching enligt ICFs regelverk. Och ibland kan det passa att använda sig av ett fråga-svar-IKT verktyg som t ex Socrative, Infuselearing, mentimeter eller Voto. I denna pdf-fil på sju sidor och i nedanstående film på drygt 20 minuter visas dessa verktyg för att få till en dialog i klassrummet, eller på andra ställen där man vill engagera alla deltagare/elever:

Länk till ett pdf-dokument på sju sidor som sammanfattar de fyra programmen.

Länk till omröstningen i Voto som nämns i filmen: http://voto.se/startaforetag.
Länk till Infuselearning: http://www.infuselearning.com/ (logga in som frågeställare (”lärare”) eller deltagare (”elev”) längst upp till höger).
Länk till Mentimeter: https://www.mentimeter.com/, de som ska delta i omröstningen går in på https://www.vot.rs/ och anger ett ”rumsnummer”.
Länk till Socrative för frågeställare (”lärare”) http://t.socrative.com, och deltagare (”elever”) går in på http://m.socrative.com/ och anger ett rumsnummer, t ex 6069876.
Länk till pollevergywhere.
Länk till my.questbase.com.

Sist tillbaka till pedagogiken. När jag skrev om pedagogiskt ledarskap på Malmö Lärarhögskola fick jag följande respons från kursledaren Elisabeth Söderquist den 2 dec 2013:

”I din artikel beskriver och analyserar du olika pedagogiska inriktningar och förankrar detta till styrdokument, litteratur och olika teorier. Texten problematiserar både på bredd och djup, och på vad ett pedagogiskt ledarskap inom olika pedagogiska inriktning kan innebära för elevers lärande och utveckling. Innehållet är relevant och viktigt, texten är mycket välskriven och formellt välgjort. Båda deluppgifterna med kamratresponser är klara och godkända och du visar att du mycket väl når kursens mål, kursbetyg VG.”

Mer om migLinkedin, twitter (där jag bl a skriver om #nyagreppiskolan och #synpålärande) och ikthemsida.

/ Kent Lundgren,
070 606 9876

Lämna en kommentar